maandag 14 maart 2022

‘Keep the channel open’


"There is a vitality, a life force, an energy, a quickening that is translated through you into action, and because there is only one of you in all of time, this expression is unique. And if you block it, it will never exist through any other medium, and it will be lost. The world will not have it. It is not your business to determine how good it is nor how valuable, nor how it compares with other expressions.
It is your business to keep it yours clearly and directly, to keep the channel open. You do not even have to believe in yourself or your work. You have to keep yourself open and aware of the urges that motivate you. Keep the channel open.”

― Martha Graham


Toen ik deze quote las, hield ik mijn adem in. Een schok van (h)erkenning. Het is niet aan mij om vast te stellen hoe goed het is of hoe waardevol mijn werk is ...het enige wat ik moet doen is mezelf te openen en de (creatieve) energie te laten stromen. 
“Keep the channel open!” 
Ik voel ook wat het met me doet als ik afgesloten ben van die energie...ik word moe en lusteloos. De omgeving heeft ook een aandeel in mijn creatieve proces, op dit moment is het evenwicht in de wereld zo fragiel...Aan de ene kant maakt dat ik tot weinig kom en aan de andere kant weet ik ook hoe troostrijk kunst kan zijn. Hoe de kunst je net even boven de dagelijkse situatie uit kan tillen. 
Niet dat de mensen in Oekraïne daar ook maar iets aan hebben maar als ik hier de hele dag zit te huilen en te piekeren helpt dat hen ook niet. Ik zie de vrouwen met hun kinderen en mijn hart breekt... 

-Picasso-

Ik zag/hoorde iemand muziek maken in een schuilkelder en kon de verbondenheid voelen op 2000 km afstand. Wat blijft er over als alles weg is? Waar halen de vrouwen hun kracht vandaan? 
“Keep the channel open”  Zou dàt hen op de één op andere manier kracht geven? Levensenergie? 


Ik hoop dat de vrouwen elkaar en hun kinderen het vertrouwen kunnen geven dat liefde bestaat...
Natuurlijk weten zij dat liefde bestaat maar zouden ze het nog kunnen voelen? Zien zij ooit hun geliefden weer terug? Voor hen zal de wereld en het leven nooit meer hetzelfde zijn...

Wonderlijk genoeg heeft dit schilderijtje de titel ‘Gevangen Liefde’ gekregen.
... net voordat de oorlog begon





2 opmerkingen:

  1. doen waar jij goed in bent, creëren zo mooi... je eigen koers varen en je door niemand laten stoppen :-)
    supermooi Joo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een lieve woorden Dien, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten!