dinsdag 7 juli 2020

Lief en braaf

Lief en braaf...dat is soms ook fijn en goed.  Vooral als het om een hond gaat ☺︎ En die heb ik!

Maar als het om schilderen en schilderijen gaat dan krijgt Lief&Braaf toch een hele andere lading.
Neem nou deze aquarel .... voor mij is deze lief en braaf. Net niet te zoet, compositie oké , kleuren goed. Zal ik dit ooit aan de muur willen? Nee.
Als illustratie in een boek dan? Of passend bij een gedicht? Ja


Er is natuurlijk ook verschil tussen de perceptie van de maker en van de kijker. Als maker ben ik hier lekker een klein uurtje aan het schilderen geweest, gewoon een beetje van ‘hotseflots’ ...eigenlijk gedachteloos lekker bezig geweest. Toen het klaar was dacht ik: ‘nou, schattig hoor’
En daarmee is het in een map verdwenen. 
De kijker echter kan dit héél anders beleven en dat maar maar gelukkig ook! 

Ik wil graag spanning in een schilderij of als je er naar kijkt dat het een beetje schuurt of dat je er een ‘gesprek' in af kunt lezen....wat vraagt het schilderij → wat geeft de schilder? En waarom? 
Dat maakt voor mij dat een schilderij meer wordt dan een mooi plaatje. 

Volgende keer zo’n schilderij! 

♒︎


5 opmerkingen:

  1. Maar het geeft 'de schilder' wel rust tussendoor! Zacht en mooi kan gerust af en toe...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. fiet fjewwwww Joo:-)
    ik vind het echt heel mooi, en de kleuren bij elkaar... wonderlijk schoon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jawel ik vind het wel mooi en er is wat te beleven, na een zware regenbui breekt het licht weer door, en de bomen zijn blij met beide

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten!