woensdag 17 juni 2020

Blauw in opdracht

Ik heb een leuke collega die net verhuisd is naar een fantastisch huis (nadat het eerst compleet gestript en daarna weer opnieuw opgebouwd is) Eenmaal ingericht vroeg ze: ‘zou jij niet een schilderij willen maken voor ons?’ Altijd leuk! Ze wist niet zo goed wat ze wilde maar het moet blauw worden. Omdat ik niet zo goed begreep wat ze nou precies bedoelde ben ik met een auto vol schilderijen die kant op gereden. Schilderijen van verschillende formaten, diverse kleuren blauw, schilderijen met veel textuur of weinig, een hoge mate van abstractie of toch net iets minder...
Na een poosje waren we eruit en ging ik met een hoofd vol ideeën en een volgeladen auto weer terug naar huis.

Naar de verfwinkel een doek laten maken van 1.20 x 1.00 cm en wat blauw gekocht :-)


Het opzetten van de eerste lagen is niet zo moeilijk...met in mijn achterhoofd het idee en het gevoel wat ik meegenomen had kon ik lekker los gaan! Ik hou ook van blauw! (en van groen, en oranje en rood en geel en en en) Door zo vrij te werken dient de voorstelling zich op een gegeven moment aan en dan moet je keuzes maken. Wil ik dit wel of niet? Ga ik dit mooie stukje bewaren of offer ik dit op ten behoeve van het geheel? Moet er meer diepte in of wordt het dan juist teveel een echte voorstelling? Meer contrast om het spannender te maken? Zouden ze het wel mooi gaan vinden....
Dat zijn echte vragen hoor! 


En dan ergens in het hele proces komt daar het moment dat het schilderij klaar is. 

Dat is een magisch moment. ⭐︎  

Dat het schilderij af zou zijn heb ik natuurlijk al een paar keer eerder gedacht maar dan telkens zag ik toch weer wat waar mijn oog bleef ‘hangen’ ... Soms na een paar dagen kijken verander ik nog dingen

Het is een niet uit te leggen proces maar je kijkt als het ware je schilderij ‘af’ 
en dan wéét je dat het klaar is!

Mooie zwarte baklijst erom en klaar voor transport! 


Het is echt veel makkelijker om een bestaand schilderij te verkopen maar dit is vele malen leuker om te doen! En persoonlijker kun je het niet krijgen. 


Of ze blij waren? Heel blij! 




6 opmerkingen:

  1. Als ik niet zo dood moe was zou ik reageren...maar blauw werkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Nienke, wat leuk je hier te zien...echt fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ohhhhh wat een prachtig werk heb je gemaakt Joo, kan me voorstellen dat ze daar hélemaal gelukkig mee zijn..

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten!