vrijdag 14 augustus 2009

Sint Petersburg

er was eens...
dat klinkt een beetje sprookjesachtig
en het onderstaande schilderij geeft ook iets van die sfeer weer.




gouache op papier 60x70cm

ik was eens...
ik was eens in Sint Petersburg waar ik een enorme hoeveelheid aan beelden en kleuren heb opgedaan, een compleet nieuwe wereld ontmoette ik.
vooral in de kerken hangt er een sfeer van ingetogen uitbundigheid... de kleuren, de ikonen en niet te vergeten de mensen!
ik was verrast door het gemak waarmee cultuur en religie daar samen gaan.
vrouwen met hun hoofddoekjes en plastic tasjes lopen op de terugweg naar huis even de kerk binnen, ze kletsen wat met andere vrouwen en doen wat ze moeten doen.
ze zoeken hun favoriete ikoon, raken het aan, kussen het en bidden tot hen van wie ze graag een steuntje in de rug ontvangen...

thuisgekomen heb ik alle sferen en kleuren in één schilderij gevangen.
daar ben ik leuk een tijdje mee bezig geweest...uiteindelijk was ik niet tevreden over het resultaat, het waren teveel schilderijtjes in een beeld.
met een schaar heb ik de mooiste stukjes er uit geknipt...van een zo'n stukje heb ik een nieuw schilderij gemaakt. (het middelste stukje van het sprookjesschilderij)

het rood, blauw en goud van de ikonen
ontmoeting van religie en cultuur





gouache en acryl op linnen 40x 60 cm

het schilderij heeft inmiddels al vele doelen gediend, het is onderwerp geweest voor een kerstkaartje, gebruikt in een presentatie en er zijn 2500 exemplaren op postcard formaat gedrukt voor de PR werkzaamheden van de NVKT.
het hangt nu ergens mooi te zijn!

vaak kom je thuis na een reis en heb je alleen de foto's nog...
nu zwerven afdrukken van dit schilderij door het hele land
en kan ik mijn herinneringen op een bijzondere manier delen!


~

1 opmerking:

  1. hoi jolan,
    Werkelijk het duizelt mij even en bijna vind ik het mooie weer storend. Wat een verrassing jouw weblog, maar tevens (kort door de bocht nog) een soort directe basis herkenning.
    Ik zal regelmatig op jouw blog vertoefen..
    groet Walter.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten!