zondag 15 augustus 2021

Glaceren

Vaak is het zo dat als ik een groot schilderij heb gemaakt ik weer terug ga naar schetsboekformaat of kleiner. Je hebt namelijk ook hele kleintjes! Het onderstaande werkje heb ik gemaakt op 400 g/m2 papier  van 24x 32 cm wat al is geprepareerd voor zowel olie- als acrylverf.  Lekker dik papier dus!  

Na een eerst verflaag heb ik gedeelten van het papier ingesmeerd met vaseline. Daar pakt de verf niet meer  en deze plekken blijven dus licht van kleur. Dan ben ik gaan kijken naar licht/donker en heb ik donkerder gemaakt waar het nodig was en het licht verder uitgespaard. 

Ergens halverwege heb ik er nog een laagje acrylbinder overheen gedaan nadat ik de vaseline heb weggepoetst met een babydoekje. (Ideaal! Kun je er niet genoeg van hebben) Vervolgens kun je er dan weer overheen schilderen met dunne lagen verf vermengd met een glaceer middel of gewoon acrylbinder. 

Hieronder zie een detail waar goed zichtbaar is hoe de lagen zijn opgebouwd. Je kan er zulke mooie kleuren mee maken! Eigenlijk is het een kwestie van uitsparen en toevoegen.




2 opmerkingen:

  1. Fijn om te delen en tegelijk dank ik je voor jouw reacties!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtig om te zien Joo, de tweede hang ik zo aan de muur,
    leuk je uitleg erbij.
    je spreekt over zaken die ik niet wist :-)
    je bent een échte kunstenaar 🐞

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten!