woensdag 16 september 2009

kleur

ik houd me al heel lang met kleur bezig,
kleurenleer, kleurentheorie, kleurenonderzoek.
kleurentheorie is wetenschappelijk en niks voor mij
het staat mijn vrijheid en mijn intuïtie in de weg

nee, ik hou meer van zintuiglijke werking van kleur
wat doet een kleur, wat zegt een kleur mij?
en wat zegt dat over mij...want zo werkt het ook natuurlijk!
grijs bijvoorbeeld...wordt gezien als een non-kleur,
een niks-kleur! ik ben dol op grijs!

grijs heeft namelijk alles in zich.
de pot terpentine, waar mijn kwasten in staan
als ik geen zin heb om ze schoon te maken,
die terpentine is van het mooiste grijs dat je maar kunt bedenken!
alle kleuren zijn daarin opgelost tot een warm grijs.
hoezo een niks-kleur?

sommige kleuren naast elkaar
roepen een bepaalde stemming op
waarbij de kleur de vorm versterkt
zo vang je twee vliegen in één klap!



met kleur bezig zijn is een feestje, laat mij maar lekker kleuren!


~

2 opmerkingen:

  1. Prachtige schilderijen en gedichten, een genot om ernaar te kijken!! Elly.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten!