zondag 21 september 2014

Tijdelijke schoonheid

Ohhhh...wat hangen ze mooi te zijn!
Tientallen waterparels aan ragfijne draadjes.
Een beetje mist en een zonnestraal
meer is er niet nodig

Oja, toch wel...een spin om het web te maken!
Ze waren even niet thuis dus ik kon ongestoord mijn gang gaan




Dit is de spin Sebastiaan.
Het is niet goed met hem gegaan.
LUISTER!
Hij zei tot alle andr’e spinnen:
Vreemd, ik weet niet wat ik heb,
maar ik krijg zo’n drang van binnen
tot het weven van een web.

Zeiden alle and’re spinnen:
O, Sebastiaan, nee, Sebastiaan,
kom, Sebastiaan, laat dat nou,
wou je aan een web beginnen
in die vreselijke kou?

Zei Sebastiaan tot de spinnen:
‘t Web hoeft niet zo groot te zijn,
‘t hoeft niet buiten, ‘t kan ook binnen
ergens achter een gordijn.

Zeiden alle and’re spinnen:
O, Sebastiaan, nee Sebastiaan,
toe Sebastiaan, toom je in!
Het is zo gevaarlijk binnen,
zo gevaarlijk voor een spin.

Zei Sebastiaan eigenzinnig:
Nee, de Drang is mij te groot
Zeiden alle and’ren innig:
Sebastiaan, dit wordt je dood…

O, o, o, Sebastiaan!
Het is niet goed met hem gegaan.

Door het raam klom hij naar binnen.
Eigenzinnig! En niet bang.
Zeiden alle and’re spinnen:
Kijk, daar gaat hij met zijn Drang!

PAUZE
Na een poosje werd toen zoëven
dit berichtje doorgegeven:
Binnen is een moord gepleegd.
De spin Sebastiaan

Sebastiaan is opgeveegd.
Annie MG Schmidt


3 opmerkingen:

Fijn dat je de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten!