zondag 6 december 2009

verkondiging

2e advent vandaag en dat vraagt om een passend schilderijtje.

de aartsengel Gabriël komt Maria de blijde boodschap brengen...
zij is uitverkoren om de moeder van Gods zoon te zijn.

je zult maar uitverkoren zijn...
je zult maar oog in oog staan met een enorme engel
die je een blijde boodschap komt brengen
hoe blij dan ook...ik geloof niet dat Maria ook maar iets gevraagd is.
die onchristelijke gedachte zal wel ingegeven zijn door het denken van deze tijd waarin van ons verwacht wordt dat we keuzes maken.
bewuste keuzes welteverstaan, keuzes waar je voor moet gaan staan en waarop je aangesproken kunt gaan worden.

je kunt overal voor kiezen, keuzevrijheid heet dat.
met al die vrijheid wordt het maken van keuzes niet makkelijker.
wikken en wegen, wel of niet, ja of nee, verantwoord of niet en zo kan ik nog een heel rijtje opnoemen.
Maria had die keuze niet, zij stond voor een voldongen feit,
ook niet makkelijk...


gemengde techniek op een kartonnetje



*

2 opmerkingen:

  1. Jolan,

    je zult snappen (als je mijn stukjes wel eens ziet) dat ik dat geen onchristelijke gedachte vindt. Ik geloof meer in toeval, of beter: in wat je toe valt. 'Uitverkoren' ligt wel erg dicht bij 'voorbestemd'. En dan krijg ik het heel erg benauwd.
    Keuzes maken is een prachtig onderwerp in het onvolprezen boek:"Nietsche en Kant lezen de Krant", van Jos Wijnberg. Daarin wordt een heel hoofdstuk gewijd aan 'keuzestress' in deze moderne tijd. Je kunt alleen kiezen als je een levensvisie hebt. Een kader om vanuit te kiezen, dan valt het wel mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. toeval, dat wat je toe komt vallen...
    maar waar komt dat vandaan dan?

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten!