donderdag 24 december 2009

12 nachten

"midden in de winternacht ging de hemel open...."

met kerstavond beginnen de 12 heilige nachten
beginnend bij de nacht van 24 op 25 december tot aan driekoningen op 6 januari
er zijn berekeningen van maanmaanden en zonnemaanden,
die lopen niet synchroon maar laten een verschil zien van 12 nachten.
die nachten zijn "over" , als een soort van extra tijd.
tijd die in vroeger tijden werd besteed aan terugblikken en vooruitkijken, precies in het midden van deze dagen vieren wij Oud & Nieuw.

aan deze nachten worden bijzondere krachten toegekend...
ja, als de hemel openstaat...!
ik ben een goedgelovig mens, niet te verwarren met een gelovig mens...
sinds jaren houd ik mij bewust bezig met de heilige nachten en maak ik er een projectje van.
ik let op dat wat mij toevalt,
op mijn dromen,
schrijf en schilder gedurende deze nachten.
het vraagt wat discipline tussen alle werkzaamheden en kerstdiners door maar het is altijd de moeite waard gebleken!

het is een tijd van concentratie en inspiratie,
onderstaande video is al weer van even geleden.
12 schilderijen die terugkijken en vooruitblikken...
je moet er even tijd voor nemen om ze te bekijken
dus niet geschikt voor de snelle internetter.
voor wie wel gaat kijken...laat je inspireren en wees je bewust van deze bijzondere tijd!




collage van schilderijen


een inspirerende tijd toegewenst!

*

2 opmerkingen:

  1. Bij deze ga ik ze eens even rustig bekijken, maar begin met je fijne en vredige dagen toe te wensen en een kreatief en liefdevol 2010!
    Een beschaafde knuffel van...
    (smile)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jolan,

    Prachtig! De vraag blijft natuurlijk of dit ook in andere nachten, of zelfs dagen, had gekund. Anderszijds: het is in die nachten gebeurd, dus het werkt! Dat valt je in ieder geval toe.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten!