zondag 20 september 2009

zoekplaatje

de eerste schilderijen zijn gemaakt op rotswanden
en dateren van zo'n 15.000 jaar v. Chr.
ze zijn nog steeds te zien in Lascaux,
meest afbeeldingen van dieren in mooie warme aardetinten.

het roept bij mij beelden op van lange winters,
donkere koude en de noodzaak van creëren.
een noodzaak die volgens mij in elk mens verborgen ligt.
toen dus ook al!


acryl op papier 60x80 cm

...met net wat meer dan aardekleuren
vrijheid van de kunstenaar
zal ik maar zeggen




3 opmerkingen:

  1. mooi vertaald in eigentijds werk!
    groetjes Walter*

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder dat je hier over begint. Wat was de functie van dit soort rotstekeningen? Waren ze alleen voor 'de mooi'?

    De les van de kunstenaar volgens Guus Kuijer: Verlies van angst en weergeven van ontzag. Door het beest te schilderen sluit je hem in in je wereld. Dat is schoonheid.
    Je sluit hem in je hart. Het is geen kunst op een zieke prooi te jagen. Het buitmaken van schoonheid versterkt het gevoel van eigenwaarde.

    Dat vind ik dan weer prachtig. Dan kan ik het snappen. Ik kan de trots van de schilder dan voelen. Ik hoop dat het waar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik kan me helemaal vinden in de visie van Guus, of het waar is weet ik niet...die schilderingen zíjn er en met welke intentie ze gemaakt zijn zullen we nooit weten.
    mooi is het in elk geval wel, deze uitleg van Guus!

    en wat is er op tegen om dat als waarheid te zien?
    niks toch?

    @ Walter : altijd fijn om een compliment van een collega te ontvangen!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten!